Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di TK Pertiwi III Mulo Kabupaten Gunung Kidul
DOI:
https://doi.org/10.1342/tarbiyah.v3i2.162Keywords:
Teknologi Informasi, Pemanfaatan Teknologi Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran, Meningkatkan Kualitas PembelajaranAbstract
This research aims to examine the use of information technology in improving the quality of learning. The problems encountered include the low use of information technology in lesson planning, document management is still done manually, some teachers have not fully mastered the use of information technology, there are teachers who have not attended training, limited information technology infrastructure. This research uses a qualitative approach by determining informants using purposive sampling techniques. The results of the research show that the use of information technology at Kindergarten Pertiwi III Mulo has been implemented. With indications that, in planning the learning process, appropriate learning approach strategies for early childhood, learning content that is in accordance with the curriculum, and assessments to improve the quality of learning have been implemented using information technology infrastructure, however, improvements still need to be made.
Article Metrics
Downloads
References
Andrian, D., & Watini, S. (2022). Implementasi TV Sekolah Berbasis Literasi Digital di TK Tunarungu Sushrusa Denpasar Barat. JIIPJurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(4), 1181–1186. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i5.543
Asiva Noor Rachmayani. (2015). Faktor-faktor yang berhubungan dengan perilaku penggunaan kontrasepsi pada wanita usia subur (WUS) di Provinsi Sumatra Utara. 6
Azizah, C. P. N., & Subiyantoro, S. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Menunjang Mutu Pendidikan Sekolah. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 8(1), 11–28. https://doi.org/10.24256/kelola.v8i1.3452
Damayanti, A., Priyanti, N., Iswan, I., & Rahmawati, L. (2022). Increasing Social Skill Children Aged 4-5 With the Chaterpillar Game. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2404–2410. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1855
Darim, A. (2020). Manajemen Perilaku Organisasi Dalam Mewujudkan Sumber Daya Manusia Yang Kompeten. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 22–40. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v1i1.29
Endraswari, P. M., Tou, N., & Vista, U. F. (2023). Penggunaan Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Mutu Kerja di Lingkungan Taman Kanak-Kanak Kecamatan Paguyangan. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 173–181. https://doi.org/10.31294/jabdimas.v6i2.14799
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Febrialismanto, H. N. (2019). Kemampuan Guru Menggunakan TIK Untuk Pengembangan di Taman Kanak-Kanak. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 101–111.
Guru, P. M., Dirosat, I., & Prenduan, I. A. (2023). 409-Article Text-1997-210-20230215. 3(01), 50–58.
Hasbi, M., Lestari, G. D., Fardana, N. A., Nurjannah, Ngasmawi, M., & Wulandari, R. (2020). Pedoman pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi untuk pendidikan anak usia dini. 1–34.
Iii, B. A. B., & Penelitian, A. J. (n.d.). Metodologi Penelitian Analisis Data (Jakarta: PT Grafindo Persada, 2010). Jhon Creswell, Research Design Qualitiative Approaches (London: SAGE Publications, 1994). 29. 29–38.
Kumara, A. R. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Metodologi Penelitian Kualitatif, 3–92.
Lailan, A. (2024). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 3(7), 3257–3262. https://doi.org/10.55681/sentri.v3i7.3115
Maulana Ahmad, S., Sri Nurhayati, & Prita Kartika. (2024). Literasi Digital Pada Anak Usia Dini: Urgensi Peran Orang Tua dalam Menyikapi Interaksi Anak dengan Teknologi Digital. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 47–65. https://doi.org/10.19105/kiddo.v5i1.11611
Pandawangi.S. (2021). Metodologi Penelitian. Journal Information, 4, 1–5
Pembelajaran, D. (2020). 187-Article Text-739-1-10-20201017 (yang dipakai). 06(01), 1–8
Rika Widianita, D. (2023). Analisis Permintaan Uang Perspektif Islam di Indonesia. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, VIII(I), 1–19
Sholeh, M., Rachmawati, Y., & Andayati, D. (2022). Pendampingan Kegiatan Optimalisasi Teknologi Informasi Dalam Mendukung Proses Pendidikan Di Taman Kanak-Kanak. As-Sidanah : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 124–136. https://doi.org/10.35316/assidanah.v4i2.124-136
Siagian, H. F., Damanhuri, D., & Juwandi, R. (2022). Pengembangan Kesadaran Hukum Berlalu Lintas Siswa Melalui Model Pembelajaran Jurisprudensial dalam Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 27–37.
Subadre, W., Jufri, A. W., & Karta, I. W. (2023). Pengaruh Sarana Prasarana Dan Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Terhadap Mutu Pendidikan Di Sekolah Menengah Pertama Negeri Kabupaten Lombok Utara Tahun 2022. (JPAP) Jurnal Praktisi Administrasi Pendidikan), 7(1), 1–9. https://doi.org/10.29303/jpap.v7i1.504
Sudiantini, D., Naiwasha, A., Izzati, A., Ayunia, A., Putri, B., & Rindiani, C. (2023). Penggunaan Teknologi Pada Manajemen Sumber Daya Manusia Di Dalam Era Digital Sekarang. Digital Bisnis: Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen Dan E-Commerce, 2(2), 262–269.
Zuldafrial. (2021). Bab 3 Keabsahan data. Repository Stei, 26–27
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Putri Fajar Cahyani, Desti Fitriani, Asra Az Zahra Setya Langgeng, Dianjaya Arif Maulana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.