Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Generasi Emas Berkarakter Unggul
DOI:
https://doi.org/10.1342/tarbiyah.v3i2.164Kata Kunci:
Peran pendidikan agama Islam, Membangun generasi emas, Peran PAI membangun generasi emasAbstrak
This study aims to examine the role of Islamic Religious Education in building a golden generation with superior character. The golden generation is a generation that is able to bring about improvements in the life of the nation to become a dignified, harmonious, and quality nation and a generation that has a greater productive age. This study uses a qualitative method using literature study analysis, which analyzes various literature and relevant sources regarding the role of Islamic Religious Education in building a golden generation with superior character. The results of the study show that Islamic Religious Education has an equally important role in forming a golden generation with superior character, among its roles as a moral and ethical foundation, understanding of Islamic teachings, developing spiritual awareness, forming noble morals, introducing good and bad values, preventing negative behavior, strengthening Islamic identity, developing moral independence, developing social and humanitarian understanding.
Article Metrics
Unduhan
Referensi
Arian, D. (2020). Gagasan Milenial & Generasi Z Untuk Indonesia Emas 2045. Atambua: Fianosa
Bunyamin, B. (2018). Konsep Pendidikan Akhlak Menurut Ibn Maskawadan Aristoteles (Studi Komparatif). Jurnal Pendidikan Islam, 9, 127142
Drajat, Z. (2000). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara
Karima, M. K., & Ramadhani, R. (2017). Peran pendidikan dalam mewujudkan generasi emas Indonesia yang bermartabat. Ijtimaiyah: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(1), 1–25
Kesuma, G. C. (2017). Pemberdayaan Pendidikan Islam dalam Upaya Mengantisipasi Kehidupan Masyarakat Modern. Al-Tadzkiyyah, 8(1), 177531
Mahmud, A. A. H. (2004). Akhlak mulia. Jakarta: Gema Insani
Moleong. (2005). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Media Kita
Musyafa’Fathoni, A. B. (2010). Idealisme pendidikan Plato. Tadris STAIN Pamekasan, 5.
Muttaqin, I., Usmanto, U., & Noviani, D. (2023). Penguatan Pendidikan Karakter: Tantangan Dalam Mewujudkan Generasi Emas Di Era 5.0. As-Shuffah, 11(1), 11–17.
Nurazizah, A., Rukajat, A., & Ramdhani, K. (2022). Peran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter siswa di era milenial. PeTeKa, 5(3), 361–372.
Putra, Y. S. (2017). Theoritical review: Teori perbedaan generasi. Among makarti, 9(2).
Ramayulis. (2012). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Samrin. (2015). Pendidikan Agama Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional Di Indonesia. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(1), 101–116.
Sudrajat, A. (2010). Konsep Pendidikan Karakter. Diakses tanggal, 22.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Suyanto, S. (2009). Urgensi Pendidikan Karakter. Direktorat Jendral Pendidikan Dasar Kementrian Pendidikan Nasional.
Tondok, M. S. (2009). Menjadi Manusia Unggul dalam Millenium Ketiga.
Wajdi, F. (2018). Nilai-Nilai Karakter Dalam Al-Qur’an. Diambil dari Kanwil Kemenag Prov. Kep. Bangka Belitung website: https://babel.kemenag.go.id/id/opini/574/Nilai-nilai-KarakterDalam-Al-Quran
Widodo, R., & Mansur, M. (2021). Konsep Dasar Penguatan Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menyiapkan Generasi Emas di SMP Muhammdiyah 06 DAU. Jurnal Civic Hukum, 6(1).
Zubaedi, M. A. (2015). Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Rindhy Husyaini, Puspa Novia Youlanda, Muhammad Zein Damanik

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.